ZAHRADA - POSKYTOVATEL SOCIÁLNÍCH SLUŽEB / PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE STŘEDOČESKÉHO KRAJE / HELENY MALÍŘOVÉ 1802, KLADNO
< Září >
p ú s č p s n
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
FOTOGALERIE

Co udělat, když chci být v Zahradě


Když chci využívat služby v Zahradě, bude to takto

Služby využívají děti, mládež a dospělí, kteří potřebují pomoc druhého člověka.

Služby nevyužijí lidé s těžkou nemocí nebo, když berou drogy.

První kontakt se zájemcem o službu (zájemcem jsem já, protože mám zájem)

  • V Zahradě  nejprve zjistí, jestli mi  mohou pomoci.
  • Když zjistí, že mi lépe pomůže jiná služba, poradí mi.
  • Když Zahrada zjistí, že  může pomoci a má volné místo,
  • pozve mě zájemce na schůzku.
  • Když Zahrada  může pomoci a nemá volné místo,
  • počkám,  až se místo uvolní.
  • Nebo mi Zahrada pomůže najít jiné zařízení.
  • Když potřebuji pomoc rychle, mohu v Zahradě krátkou dobu bydlet.
  • A Zahrada mi pomáhá řešit situaci.

Jednání se zájemcem o službu

1. První návštěva v Zahradě

  • Na první návštěvě je zájemce, jeho zákonný zástupce, nebo opatrovník.
  • Jednají s paní ředitelkou a její zástupkyní.

Těžké slovo: zákonný zástupce
Těžké slovo: opatrovník


  • Povídají si o domácím řádu  a pravidlech života v Zahradě.
  • Povídají si o tom, co zájemce potřebuje  a jestli mu Zahrada může pomoci.
  • Povídají si o tom, kolik zájemce zaplatí za služby.
  • Prohlédnou si celé zařízení Zahrada.



2. Zkušební pobyt

  • Zájemce může v Zahradě být na zkoušku.
  • Může tam s ním bydlet na zkoušku i zákonný zástupce nebo opatrovník.
  • Může to zkusit na 1 nebo 2 dny.
  • Po tu dobu za zájemce zodpovídá zákonný zástupce nebo opatrovník.
  • Bydlení na zkoušku je zadarmo.
  • Zájemci pomáhá vedoucí vychovatelka a vedoucí zdravotní sestra.
  • Ukáží mu pokoj a  představí mu spolubydlící.


  • Zájemce může mít přání.  Když bude přání přijatelné pro spolubydlící,
  • Zahrada ho zájemci splní.
  • Zájemce si důkladně prohlédne Zahradu
  • Seznámí se s tím,co v Zahradě může a co nesmí.
  • Dozví se,  co může dělat ve volném čase, že může v Zahradě  pracovat.
  • Dozví se o jídle v Zahradě.
  • Zájemce si může vzít do Zahrady své oblíbené věci, například knížky, obrázky, televizi, poličky a další.


  • Když zájemce nerozumí pracovníkovi Zahrady domluví se s ním pracovník jinak, vysvětlí mu to jinak.


  • Když  chce zájemce v Zahradě být,  líbí se mu tam, domluví se, kdy nastoupí.
  • A podepíše smlouvu.


Sociální pracovnice řekne zájemci další důležité informace.

Řekne mu, jaké doklady má mít při podepisování smlouvy.
Jsou to tyto doklady:

  • rodný list
  • rozsudek soudu o zbavení právní způsobilosti  a listinu o ustanovení opatrovníka
  • průkaz pojištěnce
  • průkaz ZTP/P
  • občanský průkaz
  • u nařízené ústavní výchovy Rozhodnutí o nařízení  ústavní výchovy
  • jméno a adresu svého ošetřující lékaře,
  • případně zdravotnickou dokumentaci
  • když zájemce navštěvuje školu, pedagogickou dokumentaci


Zájemci pomůže s doklady jeho zákonný zástupce nebo opatrovník.

3. Uzavření smlouvy

  • U podepisování smlouvy je paní ředitelka, její zástupkyně, sociální pracovnice a klient.
  • Když klient potřebuje,  je tam jeho zákonný zástupce nebo opatrovník
  • Když klient nerozumí,  vedoucí vychovatelka mu pomůže.
  • Pomůže mu porozumět smlouvě.
  • Kolik zaplatí za ubytování a za další služby.
  • Když klient rozumí a se vším souhlasí,
  • smlouvu podepíše on a paní ředitelka.
  • Jednu smlouvu dostane klienta jednu smlouvu dostane  Zahrada.


4. Nástup do Zahrady

  • První měsíc vZahradě  pomáhá klientovi klíčový pracovník,vedoucí vychovatelka a vedoucí zdravotní sestra.
  • Postupně klienta seznamují se životem v Domově.
  • Seznamují ho s dalšími pracovníky Domova a říkají mu, co každý pracovník dělá.
  • Klient poznává pokoje, společenskou místnost, zahradu a dílny.
  • Seznamuje se s ostatními klienty.
  • Klíčový pracovník se zeptá klienta na jeho přání.
  • A vytvoří spolu individuální plán.
  • Těžké slovo: individuální plán

Klient si přečte s pomocí pracovníka důležité dokumenty.

Jsou to tyto dokumenty:

  • Domácí řád a pravidla života
  • práva a povinnosti klienta
  • připomínky, nápady a  stížnosti
  • bezpečné chování
  • co může klient udělat v nečekané situaci,
  • která ho překvapí
  • co čeká klienta,
  • když  poruší domácí řád, nebo pravidla života

Klient má dost času a může Zahradz dobře poznat.


První měsíc může klient dopoledne navštěvovat:

  • keramickou dílnu, šicí dílnu, dílnu ručních prací. počítačovou učebnu
  • Může si také vybrat poslech hudby  nebo zdravotní tělocvik.
  • Může chodit do klubu Sova a učit se tam.


  • Může pracovat na zahradě.
  • Může pracovat v zařízení Zahrada nebo na běžném pracovišti.
  • Těžké slovo je: běžné pracoviště

Klient si vybere podle svých zájmů a možností,kam bude chodit.
Když klient neví, kam  chce chodit, může požádat klíčového pracovníka a ten mu pomůže s rozhodnutím.
Klient poznává také město Kladno.
Učí se znát důležitá místa, například poštu, obchod, knihovnu nebo ordinaci lékaře.
Když město dobře zná,může chodit do města sám.